RÓŻOWY PAŹDZIERNIK w naszej szkole!
Członkinie Stowarzyszenia Kobiet „Amazonki” w Łęcznej podczas wizyty w Jagiellończyku
W mijającym tygodniu Szkolne Koło Wolontariatu zorganizowało działania w ramach Różowego Października – miesiąca świadomości raka piersi.
21 października odbyła się akcja „Ubierz się na różowo” – wielu uczniów i nauczycieli solidaryzowało się z kobietami walczącymi z chorobą nowotworową, zakładając różowe elementy stroju.
22 października gościliśmy w szkole członkinie Stowarzyszenia Kobiet „Amazonki” w Łęcznej. Panie podzieliły się swoimi poruszającymi historiami, opowiedziały o znaczeniu profilaktyki raka piersi i na specjalnych fantomach nauczyły, jak prawidłowo wykonać samobadanie.
To było niezwykle wzruszające i pouczające spotkanie, które przypomniało nam, jak ważna jest troska o zdrowie, regularne badania i wzajemne wsparcie. Raz jeszcze serdecznie dziękujemy.
Przypominamy o planowanym na 26 października Marszu Różowej Wstążki.
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i obecność!
Organizatorami „różowych wydarzeń” były wolontariuszki z klasy 1 i 2 LO wraz z opiekunem, panią Anną Korszla-Mazurek.
Minuty, które mają znaczenie – uczymy się ratować życie.
Uczniowie podczas warsztatów z ratownikiem medycznym
Z okazji Dnia Ratownictwa Medycznego, klasa 3B LO pod opieką pana Dariusza Obuchowskiego, zorganizowała wyjątkowe spotkanie. Była to doskonała okazja do połączenia sił i wiedzy uczniów naszej szkoły ze strażakami z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Łęcznej, którzy na co dzień blisko współpracują z jednostkami Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Pani Dyrektor mgr Jolanta Jarawka uroczyście powitała gości: bryg. mgr inż. Piotra Remisza oraz dowódcę zastępu – ratownika medycznego, mł. asp. Pawła Majczaka. Cieszymy się, że w spotkaniu wzięli czynny udział uczniowie klas pierwszych i drugich wraz z nauczycielami, a także klasa 3B LO o profilu ratownictwo medyczne.
Podczas pokazu, ratownik medyczny przedstawił szczegółowy algorytm postępowania przy udzielaniu pomocy medycznej, oparty na tzw. „ogniwach łańcucha przeżycia”. Przypomnijmy, że ten łańcuch to seria powiązanych ze sobą działań, których celem jest zwiększenie szans na przeżycie osoby po nagłym zatrzymaniu krążenia. Obejmuje on:
-wczesne rozpoznanie,
-wezwanie pomocy,
-wczesną resuscytację krążeniowo-oddechową (RKO),
-wczesną defibrylację (jeśli jest potrzebna).
Na zakończenie spotkania, Pani Dyrektor mgr Jolanta Jarawka przekazała na ręce bryg. Piotra Remisza, w imieniu wszystkich uczestników, życzenia pomyślności w realizacji trudnych i odpowiedzialnych zadań z zakresu ratownictwa medycznego. Dziękujemy!
Pamiętajmy! Obchody Dnia Ratownictwa Medycznego w Polsce, ustanowione ustawą z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, mają na celu uhonorowanie pracy ratowników medycznych, pielęgniarek, lekarzy, dyspozytorów medycznych oraz wszystkich służb współpracujących z systemem. Jesteście bohaterami!
Wyprawa do Poleskiego Parku Narodowego - nagroda, która uczy i zachwyca.
Uczniowie w Poleskim Parku Narodowym
Uczestnicy drugiego etapu Powiatowego Konkursu Przyrodniczego „Pojezierze Łęczyńskie” w ramach nagrody odwiedzili Poleski Park Narodowy.
Celem konkursu była popularyzacja wiedzy o walorach przyrodniczych i krajobrazowych tego wyjątkowego obszaru.
Uczniowie z Zespół Szkół Nr 2 im. Simona Bolivara w Milejowie, Liceum Ogólnokształcące w Puchaczowie i Zespół Szkół im. Króla Kazimierza Jagiellończyka w Łęcznej zmierzyli się z testem składającym się z 15 pytań zamkniętych, sprawdzającym ich wiedzę o bogactwie przyrodniczym, florze i faunie oraz zasadach ochrony środowiska na terenie Parku Krajobrazowego "Pojezierze Łęczyńskie".
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie, a nauczycielom za przygotowanie młodzieży.
Żółwie Błotne
Z serca dla Was – podziękowania od Samorządu Uczniowskiego
Uczniowie reprezentujący Samorząd Uczniowski - Zuzanna i Wojciech
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej jako Samorząd Uczniowski przygotowaliśmy dla Grona Pedagogicznego i innych pracowników naszej Szkoły wyjątkową, ręcznie wykonaną niespodziankę!
Przez pierwszą połowę października ciężko pracowaliśmy, tworząc małe, pamiątkowe upominki prosto od serca - magnesy z życzeniami.
Naszym opiekunom dodatkowo przygotowaliśmy prezenty niespodzianki w postaci pamiątkowej fotografii SU w ramce z bonusem multimedialnym.
To nasz sposób na powiedzenie Dziękujemy! za Waszą codzienną pracę, cierpliwość i wsparcie.
Kosz z magnesami-upominkami dla Grona Pedagogicznego
MOC SERCA I KSIĄŻEK W NASZEJ SZKOLE!
Uczniowie podczas akcji ,, Czytamy z sercem''.
Z radością podsumowujemy ogólnopolską akcję "Czytamy z Sercem", która po raz kolejny zagościła w naszej szkole.
To wyjątkowe połączenie Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania i Światowego Dnia Serca ma na celu promowanie czytelnictwa, zdrowego stylu życia oraz wrażliwości na potrzeby osób chorych.
W Zespole Szkół im. Króla Kazimierza Jagiellończyka działo się naprawdę dużo! Co zrobiliśmy w ramach "Czytamy z Sercem"?
Nauczyciel bibliotekarz (pani Emilia Salak – koordynator akcji! ) poprowadziła na lekcjach bibliotecznych pogadanki o akcji oraz symbolice serca w różnych kontekstach. Pojawiły się również tematyczne gazetki ścienne. Pierwszą była gazetka z listą książek o sercu drugą gazetka z ciekawostkami o sercu jako organie naszego ciała i symbolu w kulturze – "Tajemnice serca. Wszystko co o nim wiesz (i czego nie wiesz)".
Samorząd Uczniowski zorganizował "Dzień Gorących Serc". Klasy, które wzięły udział w tym przedsięwzięciu wykazały się kreatywnością, przygotowując klasowe serca, kierując się pięknym hasłem: "Serce na dłoni". Pokazały tym samym, że mają wielkie serca i chętnie je "oddają innym"!
Klasa lII technikum reklamy pod opieką pani Ewy Sawki-Kunach stworzyła tematyczną instalację artystyczną – czytające serce, które zagościło w kąciku pod portretem naszego patrona!Ta sama klasa, na zajęciach zawodowych z panią Małgorzatą Szram, opracowywała plakaty i materiały graficzne promujące akcję. Świetna robota!
Pani Ewa Sawka-Kunach podczas lekcji w-f w klasach pierwszych LO przeprowadziła krótkie pogadanki o związku między trybem życia a zdrowiem, kładąc nacisk na dbanie o zdrowe serce. Pamiętajmy: sport to zdrowie!
Klasy o profilu dziennikarskim wraz z panią Angeliką Krzychowiec stworzyły film edukacyjny i przeprowadziły w naszej szkole badanie sondażowe "Akcja Transplantacja". Wzięło w nim udział 50 uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół!
Główne wnioski z ankiety:
92% ankietowanych wie, że transplantacja to przeszczepienie narządu.
Aż 96% uważa, że może uratować życie!
74% deklaruje chęć oddania swoich narządów po śmierci, a 80% uszanowałoby zgodę bliskiej osoby.
Najczęstsze obawy? Brak wystarczającej wiedzy (34%) i przekonania religijne/personalne (26%).
Badanie pokazuje, że większość naszej społeczności ma podstawową wiedzę i jest pozytywnie nastawiona do idei transplantacji! Świetnie, że otwieramy dyskusję na tak ważny temat.
W ramach godzin wychowawczych poruszano temat transplantacji serca. M.in. w klasie 3 TI z panią Magdą Kafarską uczniowie pogłębili wiedzę o empatii i odpowiedzialności za drugiego człowieka. Poznali procedury związane z przeszczepem, przeanalizowali dane statystyczne dotyczące liczby przeprowadzanych operacji oraz zapoznali się z nowoczesnymi urządzeniami medycznymi wspomagającymi tę formę leczenia.Humanistyczne przesłanie akcji w pełnej krasie!
Na lekcjach muzyki z panem Andrzejem Mędzelewskim uczniowie klas pierwszych śpiewali piosenki, w których serce pojawia się w tekście lub jest motywem wiodącym utworu. Pokazaliśmy, że serce bije w każdym aspekcie naszej kultury!
Dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom za zaangażowanie i włączenie się do akcji! Udowodniliśmy, że czytanie i dbanie o serce (swoje i innych) idą w parze! Jesteście wspaniali!
Inicjatorem i szkolnym koordynatorem szkolnej odsłony akcji była Pani Emilia Salak – nauczyciel bibliotekarz. Gratulacje!











